torsdag den 18. juni 2015

Ny proteinbar fra Nutramino - Er den pengene værd?

For nyligt fik vi køleskabet fyldt med nye produkter i mit center. Blandt nyhederne var en proteinbar fra Nutramino med kokossmag, der af udseende mindede en hel del om én af mine all-time favorit-chokoladebarer: Den legendariske Bounty!

Nutramino har for vane at lave nogle ret velsmagende produkter, hvilket til dels skyldes deres liberale brug af mere eller mindre heldige tilsætningsstoffer men sandsynligvis også en grundig og detaljeret fremstillingsproces, hvor den helt rigtige smag fremelskes af folk i hvide kitler og følsomme smagsløg.
 

Derfor var det med høje forventninger og drivende mundvand, at jeg forsynede mig med én af disse nye vidunderbarer. Miljøskadet som jeg er, har jeg for vane lige at tjekke varedeklarationen, inden jeg putter nye ting i motoren. Den var… interessant. I en varedeklaration står de ting, der er mest af i produktet forrest. Her forventede jeg naturligvis at finde mælkeprotein, der uden sammenligning er den bedste form for protein (i.e. valle og casein). Men til min skuffelse var den første ingrediens ikke mælkeprotein – det var sojaprotein. Dette var årsag til, at jeg lagde baren tilbage på sin plads, og jeg er således stadig uvidende om, hvorvidt den smagte af Bounty eller ej.


Hvorfor ikke soja?

Og hvorfor nægtede jeg så at udsætte mit tarmsystem for Nutraminos nye soja-proteinbar? - Tjo, først og fremmest har forskning vist, at sojaprotein er elendigt i forbindelse med træning sammenlignet med mælkeprotein. Det skaber ikke nær den samme styrkefremgang eller muskelvækst, som det ses ved indtagelse af samme mængde mælkeprotein. Faktisk har nogle studier vist, at det er lige så effektivt at indtage vand, som det er at indtage sojaprotein efter træning. Lad os lige lade den stå lidt… Vand! Som i den (næsten) helt gratis væske, der findes i vandhanerne derhjemme.
 

Jamen, kan jeg så lige så godt indtage vand som sojaprotein? - Nej, det er faktisk bedre at indtage vand, for det bliver værre endnu for soja, der har flere nasty sideeffekter. Soja fremmer nemlig østrogenproduktionen, når det indtages – Jeps, det kvindelige kønshormon, der ikke gør en skid godt for din træning. Yderligere hæmmer det testosteronproduktion, der er ekstrem vigtig for dit træningsudbytte, hvilket gør soja nogenlunde lige så godt for dig, som et spark i skridtet.
 

Men hvorfor benytter Nutramino sig så af sojaprotein i stedet for mælkeprotein? – Det er der et simpelt svar på: Det er meget billigere! Nutramino er sandsynligvis helt bevidst om, at sojaprotein er meget ringere end mælkeprotein, men de er også bevidst om, at deres kunder ikke er bevidst om dette. Og det er jo den perfekte situation for en virksomhed, der har ét hovedformål – at tjene penge. Hvis de kan putte en billigere ingrediens i deres produkt samtidig med, at de markedsfører og sælger det til samme pris, så er overskuddet større. Kan du høre kasseapparatet? Katjing! Og who cares om det så er virkningsløst? Nutramino kunne tilsyneladende ikke være mere ligeglade – slet ikke set i lyset af, at forgængeren til denne proteinbar primært bestod af mælkeprotein. De har altså bevidst ændret indholdet for at øge profitten.
 

Til Nutraminos forsvar skal dog siges at den østrogenfremmende og testosteronhæmmende effekt muligvis er dæmpet efter, sojaen har været igennem behandlingsprocessen i fremstillingen af baren. Det ændrer dog ikke på, at sojaprotein stadig er lige så effektivt for din træning, som det er at pisse i Storebælt for at øge vandstanden.
 

Nutramino lyver sådan set ikke, når de skriver på deres proteinbar, at den indeholder 20g protein - men det er stadig:


Her er varedeklarationen for proteinbaren:
 

Ingredienser:Mælkechokolade med sojaprotein (30%) (sukker, kakaosmør, sojaprotein isolat, sødmælkspulver, kakaomasse, laktose, emulgator: soja lecithin, solsikke lecithin; naturlig vanilje aroma), mælkeprotein (20%), sukker sirup, revet ko-kos (12%), fugtighedsbevarende midler: sorbitol, glycerol; hydrolyseret kollagen, palmeolie, glukose sirup, aromaer, konserveringsmiddel: kaliumsorbat. Kan indeholde spor af æg, nødder, peanuts, sesam og hvede.


Vær opmærksom på, at dette ikke er et enkeltstående tilfælde, der kun gælder for denne proteinbar eller kun er gældende for Nutraminos produkter. Du vil nok blive overrasket over, hvor ofte de gode mælkeproteiner delvis er erstattet af virkningsløse sojaproteiner i proteinbarer på det danske marked. Så tjek lige varedeklarationen på din yndlings-proteinbar inden du sætter tænderne i den næste gang. Det ville være en skam ikke at få optimalt træningsudbytte af alle de kræfter, du lige har fyret af i centeret udelukkende fordi, at producenternes grådighed ofte overgår ønsket om at levere proteinbarer af ordenlig kvalitet.





Kommentarer, debat og spørgsmål til indlæget sker på facebooksiden:



Referencer:
Yang Y. et al "Myofibrillar protein synthesis following ingestion of soy protein isolate at rest and after resistance exercise in elderly men." Nutr Metab (Lond) 2012;9:57.

Kraemer, William J., et al. "The effects of soy and whey protein supplementation on acute hormonal responses to resistance exercise in men." Journal of the American College of Nutrition 32.1 (2013): 66-74

Phillips, Stuart M., Jason E. Tang, and Daniel R. Moore. "The role of milk-and soy-based protein in support of muscle protein synthesis and muscle protein accretion in young and elderly persons." Journal of the American College of Nutrition 28.4 (2009): 343-354

Thomson, Rebecca L., et al. "Muscle strength gains during resistance exercise training are attenuated with soy compared with dairy or usual protein intake in older adults: A randomized controlled trial." Clinical Nutrition (2015).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar